Οι φιλίες κοριτσιών-αγοριών έχουν περισσότερη σημασία από ότι αντιλαμβανόμαστε!

 

Οι φιλίες έχουν αποδειχθεί να είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την ψυχική υγεία των ανθρώπων. Στα παιδιά οι φιλίες είναι και αναπτυξιακά  πολύ σημαντικές.

Ιδιαίτερης αξίας είναι και συγκεκριμένα οι φιλίες κοριτσιών-αγοριών, που ενώ έχουν πολλά να προσφέρουν στα παιδιά και στην ανάπτυξή τους, πολλές φορές υποτιμούνται.

Ένα από τα βασικά οφέλη που έχουν αυτές οι φιλίες είναι ότι δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον εαυτό τους έξω από τις περιοριστικές ιδέες φύλου και στερεότυπων. Επίσης, μια φιλία με διαφορετικό φύλο βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν και να αποδεχτούν τις διαφορές των άλλων. Μάλιστα, τα οφέλη μπορούν να είναι και σε κοινωνικό επίπεδο αφού οι φιλίες  αυτές μπορούν να βοηθήσουν και να περιοριστούν οι κοινωνικοποιημένοι περιορισμοί φύλου.

Ο ψυχολόγος David Walsh, συγγραφέας του βιβλίου «Why Do They Act That Way?» προσθέτει, «όταν τα αγόρια και τα κορίτσια παίζουν μαζί, πολλές από αυτές τις διαφορές αρχίζουν να εξαφανίζονται». Στην τελική ο τρόπος που παίζουν τα κορίτσια και τα αγόρια είναι στην πραγματικότητα περισσότερο παρόμοιος παρά διαφορετικός.

Ένα παράδειγμα του τι μπορεί να κερδίσει ένα παιδί από τις διαφορές μεταξύ των φύλων σε μια φιλία  μας δίνει η Η Rachel Simmons, συγγραφέας του ‘Enough As She Is’.   Η Rachel Simmons επισημαίνει ότι τα αγόρια και τα κορίτσια αντιμετωπίζουν συχνά τις διαφωνίες με διαφορετικούς τρόπους, οπότε μέσα από αυτές τις φιλίες μαθαίνουν και εξασκούνται και σε καινούργιους τρόπους επίλυσης προβλήματος.

Όπως σε όλα στη ζωή των παιδιών, καθοριστικό ρόλο στις φιλίες έχει η στάση των γονιών. Oι γονείς όταν εγκρίνουν αυτές τις φιλίες αγοριών και κοριτσιών, δίνουν το μήνυμα στα παιδιά τους ότι είναι εντάξει να παίζεις με το άλλο φύλο, και είναι επίσης εντάξει να παίζεις ‘σαν’ αυτούς. Δίνει στα παιδιά την «άδεια» να δοκιμάσουν συμπεριφορές και χαρακτηριστικά που συχνά συνδέονται, κοινωνικά, με το άλλο φύλο.

Παρόλα αυτά πολλές φορές οι γονείς εμποδίζουν αυτές τις σχέσεις επεμβαίνοντας και επιβάλλοντας άλλη σημασία στη σχέση.  Πολύ συχνά οι γονείς χαριτολογώντας, ρομαντικοποιούν τις σχέσεις αγοριών-κοριτσιών. Αυτό δίνει πολύ ανάμεικτα μηνύματα για τις φιλίες αγοριών/κοριτσιών και μπορεί να προκαλέσει και ντροπή και σύγχυση στα παιδιά. «Τι χαριτωμένο ζευγάρι!» «Χρίστο, αυτό είναι το κορίτσι σου;» «Πες μας για το νέο σου αγόρι στο νηπιαγωγείο». «Τον αγαπάς;». «Είναι ερωτευμένη με ένα αγόρι στην τάξη της». Aκούμε αυτού του είδους συζήτησεις πολύ συχνά.

Αν οι γονείς μπορούσαν να δουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια των παιδιών, θα βλέπαν ότι τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται τους συνομηλίκους τους μέσα από τον ενήλικο φακό του ρομαντισμού ή της σεξουαλικότητας.  Η επιμονή στο να επιβάλλεται το πλαίσιο αυτό στις σχέσεις των παιδιών από τους γονείς, όχι μόνο τους στερεί την ευκαιρία να οικοδομήσουν ισχυρές σχέσεις με παιδιά όλων των φύλων αλλά, τους προκαλεί και μία πολύ μονόσημική αντίληψή των σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων.

Αυτές οι πρώιμες φιλίες αγοριών και κοριτσιών μπορούν να έχουν και μακροχρόνια επιρροή στη ζωή των παιδιών μας.  Μέσα από αυτές αποκτούν δεξιότητες όπως ποικίλες στρατηγικές επικοινωνίας, προετοιμάζοντάς τους έτσι για φιλίες, συνεργασίες και ρομαντικές σχέσεις ενηλίκων στο μέλλον. Αυτές οι φιλίες και ο τρόπος που τις αντιλαμβάνεται ένα παιδί μπορεί να είναι καθοριστικός παράγοντας στο πως ένα παιδί αντιλαμβάνεται τα μέλη του αντίθετου φύλου και πόσο άνετα μπορεί να συναναστραφεί μαζί τους στο μέλλον.

Θάλεια Δημητρίου

 

ΒSc Psychology
PGCC Post Graduate Certificate in Counselling
MSc Special Education
DIR  Floortime Therapist/Trainer/ Parent Coach
Trainee Systemic Psychotherapist -Year three of a Four Year Program – KEPAPSY
recognized by EFTA, European Family Therapist Association

 

 

Related Posts