Παρόλο που υπάρχει η εντύπωση και η θεωρία ότι τα αγόρια είναι λιγότερo συναισθηματικά εκφραστικά εκ φύσεως από τα κορίτσια, οι μελέτες δείχνουν ότι τα αγόρια είναι στην πραγματικότητα πιο εκφραστικά συναισθηματικά από τα κορίτσια. Αυτό ξεκινά από τη βρεφική ηλικία και διαρκεί μέχρι την πρώιμη παιδική ηλικία. Έτσι, είναι πιθανό τα αγόρια να ξεκινούν πραγματικά με τουλάχιστον συγκρίσιμη, αν όχι μεγαλύτερη, ένταση και εύρος συναισθηματικών εκφράσεων.
Η διαφορά λοιπόν στην εκφραστικότητα τους σε μεγαλύτερες ηλικίες μπορεί να σχετίζετε με τον τρόπο που οι γονείς μιλάνε στα αγόρια διαφορετικά από ότι στα κορίτσια. Έχει αποδειχθεί σε μελέτες ότι οι γονείς χρησιμοποιούν λιγότερες συναισθηματικές λέξεις και έννοιες όταν μιλούν σε 4 χρονών αγόρια παρά σε 4 χρονών κορίτσια. Οι μητέρες που αλληλεπιδρούν με τις κόρες χρησιμοποίησαν λεξιλόγιο συναισθημάτων μεγαλύτερου εύρους και βάθους, ενώ οι συνομιλίες με γιούς έτειναν να επικεντρώνονται κυρίως σε ένα μόνο συναίσθημα -και ως συνήθως- το μαντέψατε, τον θυμό!
Οι γονείς πολλές φορές χωρίς να το αντιλαμβάνονται καν συνεχίζουν να αναδημιουργούν το στερεότυπο με τον τρόπο που μιλούν με μικρά αγόρια. Για παράδειγμα παρατηρήθηκε ότι οι πατεράδες χαμογελάνε και τραγουδάνε λιγότερο σε βρέφη που είναι αγόρια. Επίσης το γεγονός ότι οι μητέρες μιλάνε με πιο πολλούς συναισθηματικούς όρους στα παιδιά τους γενικά παρά οι πατεράδες μπορεί να δίνει στα αγόρια το μήνυμα ότι τα συναισθήματα είναι πιο θηλυκό θέμα.
Αυτές οι διαφορές είναι σημαντικές γιατί αποδεικνύετε όλο και περισσότερο ότι η συναισθηματική νοημοσύνης παίζει καθοριστικό ρόλο στην ακαδημαϊκή επιτυχία, τις σχέσεις μαθητή με δασκάλους και τις σχέσεις του παιδιού με τους συνομήλικους του.
Πολλές έρευνες έχουν γίνει για τη συναισθηματική νοημοσύνη και υποστηρίζουν ότι όσο πιο νωρίς μιλάνε τα παιδιά για τα συναισθήματα τους , τόσο καλύτερα κατανοούν και αντιμετωπίζουν τα δικά τους συναισθήματα και τα συναισθήματα των άλλων.
Οι μελέτες του Gottman, για παράδειγμα, έχουν δείξει ότι όταν επικυρώνουμε τα συναισθήματα των παιδιών μας, είναι πιο πιθανό να έχουν καλύτερα κοινωνικά, ακαδημαϊκά και ψυχολογικά αποτελέσματα στα παιδικά χρόνια και μετά.
Η εμπειρία του πλήρους φάσματος συναισθημάτων μπορεί όχι μόνο να ωφελήσει την ψυχολογική υγεία των νεαρών αγοριών αλλά να έχει οφέλη και για την κοινωνία γενικότερα. Οι ψυχολόγοι έχουν διαπιστώσει ότι τα παιδιά που αρνούνται τη συναισθηματική ευαλωτότητα είναι πιο πιθανό να γίνουν έφηβοι που εμπλέκονται σε συμπεριφορές όπως η χρήση ουσιών. Αργότερα στην ανάπτυξη, οι άνδρες καταπιέζουν τα συναισθήματά τους περισσότερο από τις γυναίκες. Οι άνδρες με τη σειρά τους εμφανίζουν μεγαλύτερα συμπτώματα κατάθλιψης και καταφεύγουν συχνότερα στη βία.
Θάλεια Δημητρίου
ΒSc Ψυχολογία/PGCC Συμβουλευτική
MSc Ειδική Εκπαίδευση
DIR Advαnced Floortime Therapist/Parent Coach , registered ICDL
Εκπαιδευόμενη στη Συστημική Ψυχοθεραπεία – ΚΕΠΑΨΥ
αναγνωρισμένο από την EFTA, European Family Therapist Association
Συνδέσμοι μελέτες και πηγές